Ingvar Björkdahl och Make Love not War i Mariestadstidningen!

 

Vad har du skrivit?

HALLÅ DÄR…

…Ingvar Björkdahl, Mariestad, som är en av 250 svenska diktare i en alldeles ny antologi, utgiven av föreningen poeter.se.

– Jag har skrivit en kort dikt som heter ”Blott kärlek kan”. Hela antologin handlar om våldet i världen och om kärleken.

Är dikten nyskriven?

– Ja, alldeles ny är den.

Har du sett boken än?

– Nej, inte mer än på bild. Men jag har beställt den. Den kom ut den 12 december.

Antologin heter ”Make Love Not War. Poesi för kärlek”. Det låter snällt …

– Haha, ja det får man väl säga. Temat är ju att kärleken behövs överallt. Men jag har inte hunnit läsa de andra dikterna än.

Berätta om poeter.se.

– Det är en sajt med över 50 000 medlemmar och 1,8 miljoner dikter. Som medlem träffar man likasinnade där, och jag får många av mina dikter publicerade. Det är 100–200 personer som läser mina dikter varje vecka. På sidan finns även noveller, men jag håller mig till dikter. Det har jag gjort sen jag var 15 år. Nu är jag 92.

Du har ju blivit utgiven förut, eller hur?

– Ja, det är tredje året i rad som jag är med i deras samlingar, vilket är roligt. Men jag har ju gett ut egna böcker också. Den senaste var ”När det skymmer”, som kom ut 2009.

Skriver du fortfarande lika flitigt?

– Inte lika flitigt, men ganska ofta. Jag är en sån där nörd: Måste alltid ha en diktbok på skrivbordet. Lyrik är för mig som musik – och musikstycken kan man höra hur många gånger som helst. Trots den höga åldern har jag kvar mitt stora intresse. Det är lyriken som håller mig vid liv.

Läs artikeln här->

Kommentera

