Geneviève Hannouche och ©sverige #poesimotrasism i Partille Tidning

Bild: ANNAKARIN THELIN

Poesi mot rasism. Geneviève Hannouche, som bor i Björndammen, skriver mycket poesi. En av hennes dikter finns med i nya antologin Poesi mot rasism. ”Poesin är mitt sätt att fly från verkligheten. Jag bearbetar krig och elände i dikterna.”

Genevièves poesi bearbetar kriget

Upplevelsen av ett nytt land efter att ha flytt ett krig är temat för den dikt Geneviève Hannouche har med i nya antologin Poesi mot rasism.

– Poesin är mitt sätt att fly från den verklighet jag upplevt, med barnsoldater och våldsamma män.

På sajten poeter.se samlas tusentals lyrikintresserade personer och lägger upp dikter, läser varandra alster och ger respons.

– Det är vårt eget forum, lite som Facebook, förklarar Geneviève Hannouche, som under namnet Ryttarinnan skriver dikter huvudsakligen om sina upplevelser av krig, flykt och våld.

Hon är 56 år gammal och kom till Sverige från Libanon på 1980-talet med tre barn, varav ett svårt krigsskadat.

– Det var himmelriket här. Mitt barn som var skadat fick en person på förskolan som bara var för honom.

Nio års krig har satt sina spår. Flera av Geneviève Hannouches syskon tvingades bli barnsoldater och hon har sett och upplevt bomber, strider och mäns våld motkvinnor i krig.

–  Poesin är mitt sätt att fly från verkligheten. Jag bearbetar krig och elände i dikterna.

Geneviève Hannouche tycker att antologin fyller en viktig funktion med tanke på det hon upplever vara ett förändrat  samhällsklimat.

– När vi kom hit på 1980-talet var många intresserade av våra upplevelser. Så är det inte i dag. Man kanske inte orkar höra om det, det är för jobbigt, eller så är det för mycket tjat om det. Ibland möter vi renodlad rasism, men det är inte ofta. De flesta är ändå mottagande.

Antologin Poesi mot rasism ges ut av bokförlaget Tolvnitton och vill ”hylla det toleranta och mångfasetterade Sverige” enligt redaktörerna på poeter.se. Antologin innehåller 159 dikter från sajten och syftar till att motverka främlingsfientlighet, rasism och diskriminering.

LANDET LÅNGT BORTA
Fundersamt, blickar jag ut över mitt minne.
80-talet och en overklig sagovärld
jag och mina barn hamnade i!
Socialchefen på flyktingförläggningen
hjälpte oss med en fin lägenhet.
Den låg över en praktfull kulle.
I den fågelbebodda kommunen.
Små söta dockhus stod i rad.
Ståtliga träd omfamnade varandra
med attityd!
I samhällets spegelbild
bockade ödmjukheten.
Omtankens talförmåga bröt ut
i ett vänligt kroppsspråk.
En altruistisk härlighet
tog hand om oss.
Tacksamhetsskulden och
två svenska ord berikades vi, varje dag.
Mitt i all denna melodiösa harmoni, bröts
det mänskliga samspelet.
Mot sitt förnekande, frågan blir i det fördolda;
fånga Nutiden, Framtiden eller
bibehålla Dåtiden och minnet
stannar i tomma intet.Geneviève Hannouche
ur antologin Poesi mot rasism

Läs artikeln här:
http://www.partilletidning.se/2015/01/genevieves-poesi-bearbetar-kriget-nu-finns-hon-med-i-ny-antologi/

Not: Poesiantologin har titeln: ©sverige #poesimotrasism

Kommentera

